گزنه کیلویی سبب افزایش هوش در میان سال هاست

گزنه کیلویی یک گیاه گلدار چند ساله علفی وحشی و منحصر به فرد با کرک های گزنده است. سابقه طولانی استفاده از آن به عنوان منبع غذایی به عنوان سوپ یا کاری و همچنین به عنوان فیبر و همچنین یک گیاه دارویی استفاده می شود.

هدف فعلی تجزیه و تحلیل ترکیبات و ترکیبات زیست فعال در گزنه نپالی بود. تجزیه و تحلیل شیمیایی سطح نسبتاً بالاتر پروتئین خام و  فیبر خام ، خاکستر چربی خام ، کربوهیدرات و ارزش انرژی نسبتاً پایین تر را نشان داد.

در مقایسه با آرد گندم و جو. تجزیه و تحلیل پودر گزنه سطح بالاتری از ترکیبات فعال زیستی را نشان داد. سطح کاروتنوئید 3497 میکروگرم در گرم؛ تانن 0.93 میلی گرم در 100 گرم؛ فعالیت آنتی اکسیدانی 66.3 مهار، در مقایسه با گندم و جو.

این مطالعه همچنین نشان داد که گیاه گزنه منبع بسیار خوبی از انرژی، پروتئین، فیبر بالا و طیف وسیعی از ترکیبات زیست فعال مفید برای سلامتی است.

گزنه گیاهی است که در همه جا حاضر است و در بخش بزرگی از جهان موجود است. گزنه یک گونه نسبتاً مقاوم به سایه است که در بیشتر خاک‌های مرطوب یا مرطوب، ضعیف اسیدی یا ضعیف بازی و بسیار حاصلخیز دیده می‌شود.

ساقه‌ها و برگ‌های آن به‌طور متراکم با کرک‌های گزنده پوشیده شده‌اند که سموم بالقوه دردناک را آزاد می‌کنند، به ندرت توسط قلعه‌ها و خرگوش‌ها خورده می‌شود.

این گونه به عنوان علف های هرز سرسخت شناخته می شود که می تواند در سخت ترین شرایط زندگی کند و به دلیل ایجاد درد مشهور است. از زمان های قدیم، گزنه تازه برای شل کردن اندام های آرتروز یا فلج با گزنه تازه برای تحریک گردش خون و گرما بخشیدن به مفاصل و اندام ها در درمانی به نام “کهیر” استفاده می شود.

طبق گزارش ها، مصریان باستان از این تزریق برای تسکین آرتریت و کمر استفاده می کردند عمل ذکر شده گزنه یا ساییدگی در طب عامیانه به عنوان دارویی برای آرتریت، روماتیسم و فلج عضلانی به یک استاندارد تبدیل شد و شاید قدیمی ترین کاربرد دارویی گزنه باشد.

از گزنه می توان برای تقویت سلامت و شادابی افراد استفاده کرد با توجه به ویژگی های تغذیه ای و عملکردی گزنه، از آن برای کاهش علائم مرتبط با رینیت آلرژیک و بهبود پایداری اکسیداتیو در آنچوی آب نمک استفاده شده است.